Vauvat

Vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta

Vyöhyketerapia on ikivanha, peruslääketiedettä täydentävä hoitomuoto, jota jo intiaanien, egyptiläisten ja kiinalaisten tiedetään käyttäneen tuhansia vuosia sitten. Vyöhyketerapian avulla voidaan hoitaa ja vahvistaa kehoa heijastejärjestelmän kautta. Vyöhyketerapiassa käsitellään kehossa olevia heijastepisteitä, jotka ovat osittain samoja kuin akupunktiossa.

Vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta yhdistää vyöhyketerapiaa sekä vauvahierontaa. Hoito on vauvalle miellyttävää, turvallista ja tehokasta. Hoidolla on saatu apua esimerkiksi

• vauvojen koliikkiin
  • vatsavaivoihin (esimerkiksi ummetus)
  • itkuisuuteen
  • kehon jäykkyyksiin
  • yli- ja alijäntevyyteen
  • runsaaseen pulautteluun
  • refluksioireisiin
  • unihäiriöihin

Vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta

Hoidossa huomioidaan muun muassa synnytyksen vaikutus, vauvan anatomia ja fysiologinen kehitys, varhaisen vuorovaikutuksen sekä vauvan tunteiden merkitys ja oireiden taustalla olevat syyt.

Ensimmäisen hoidon yhteydessä vanhemmalle tehdään laaja haastattelu raskaudesta, synnytyksestä sekä vauvan ja perheen voinnista, jotta vauvan oireilun mahdollisista syistä saataisiin mahdollisimman monipuolinen kuva.

Yleensä tarvitaan 3-5 hoitokertaa. Osa vauvoista saa avun jo ensimmäisestä kerrasta.

Hoitoesteitä ovat vauvan kuume, antibioottikuuri, tulehdustilat ja ihon infektiot. Jos vauvalla on jokin vakava perussairaus tai vahva lääkitys, on hyvä keskustella vauvaa hoitavan lääkärin kanssa hoidon aloituksesta.

Rokotusten jälkeen pidetään 3-5 välipäivää ennen hoitoa.