Lasten ja nuorten polvivaivat

Polvikivut lapsilla ja nuorilla on melko yleistä

Lapsilla ja nuorilla saattaa esiintyä ajoittaisia polven alueen kiputuntemuksia. Syy voi olla tapaturma- tai rasitusperäinen. Tapaturmaperäisissä kiputiloissa kuntoutuksen periaatteet vastaavat pitkälti aikuisten vastaavia tilanteita. Polvi saattaa parantua nopeasti ja hyvin itsekseen, mutta on tärkeää huolehtia polvea tukevien lihasten riittävästä voimasta. Vamman jälkeen pitää myös varmistaa hermotuksen pelaavan niin, että polvi ja koko muu keho pystyy reagoimaan äkillisiin tilanteisiin, kuten urheilussa suunnanmuutoksiin tai arjessa vaikka liukastumiseen.

Jos vamman jälkeinen paluu lajiin venähtää tai mietityttää muusta syystä, kannattaa hakeutua osaavan fysioterapeutin vastaanotolle. Oikeilla harjoitteilla saadaan vahvistettua sekä lihasvoimaa että reagointikykyä, jolloin uusi vammariski pienenee merkittävästi.

Lasten-polvivaivat

Useammin nuorten polvikivun takan on kuitenkin rasitusperäinen tekijä. Näistä tyypillisin on Osgood-Schlatter, jota esiintyy yleisimmin nopean kasvun vaiheessa, 12–15 vuoden iässä. Taudin kuvan mukaisesti kipu paikallistuu säären ylä- etuosaan, reisilihaksen jänteen kiinnityskohtaan. Kipualue on tulehtunut ja sääreen saattaa muodostua ulkoneva kyhmy. Kipu ilmenee erityisesti juostessa ja hyppiessä, kun reisilihas aktivoituu ja kipualueelle kohdistuu tärähtelyä. Kiputuntemus voi tuntua heti rasituksen yhteydessä tai vielä tunteja rasituksen jälkeen. Taudin kuvalle on tyypillistä, että kipukausia voi esiintyä jopa pituuskasvun loppuun asti.

Liian usein Osgood-Schlatterin hoitona on liikuntakielto. Lepo on tärkeä osa rasitusvamman hoitoa ja kuntoutumista, mutta polvea tukevien lihasten vahvistaminen on vähintään yhtä tärkeää. Tauko omasta lajista voi olla tarpeen, mutta monipuolinen liikunta tukee paranemista. Tällöin kannattaa miettiä oman lajin tueksi vaihtoehtoja, jotka eivät sisällä tärähtelyä ja näin rasita kipualuetta.

Ammattitaitoinen fysioterapeutti osaa ohjata kuntoutumisen kannalta oikeaan suuntaan antamalla harjoitteita, optimoimalla kuormitusta ja tukemalla urheilijaa rasitusvamman muuttaessa lajiharjoittelua.

Yleiset hoitoperiaatteet:

• lepo ja kylmän käyttö
  • polvea tukevien lihasten vahvistaminen
  • pehmytosakudosten huoltaminen
  • alaraajan biomekaniikan tutkiminen: polven ja muiden nivelten liikeratojen ja alaraajan linjausten tutkiminen
  • monipuolinen liikunta (erityisesti ne lajit, jotka eivät tuota kipua)
  • teippaus (Dynaamisella teippauksella saadaan kevennettyä reisilihaksen kuormaa, jolloin pystytään kuormittamaan ja harjoittelemaan kivuttomasti)

Muita tyypillisimpiä lasten ja nuorten polvivaivoja ovat:

• Kondromalasia
  • Sinding-Larsen-Johanssonin tauti